Η έλλειψη οδηγών φορτηγών δεν είναι μόνο βρετανικό πρόβλημα αλλά αρχίζει όπως όλα δείχνουν να επηρεάζει ολόκληρη την Ευρώπη προκαλώντας προβλήματα στο εμπόριο και την επάρκεια με αγαθά για τους καταναλωτές. Περίπου 400.000 οδηγοί τέτοιων βαρέων οχημάτων χρειάζονται επιπλέον για να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται στις μεταφορές σε ολόκληρη την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Transport Intelligence και κανείς δεν ξέρει από πού θα βρεθούν.

Εκτός από τη Βρετανία όπου τα σωματεία του κλάδου εκτιμούν ότι οι ελλείψεις φτάνουν έως του 100.000 οδηγούς, οι ίδιες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η Πολωνία χρειάζεται 120.000 οδηγούς και η Γερμανία και η Γαλλία από 40.000 οδηγούς η κάθε μια, σύμφωνα με το βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο Sky. Άλλες εκτιμήσεις ανεβάζουν τις ελλείψεις τέτοιων οδηγών στη Γερμανία έως τις 60.000.

Το πρόβλημα αυτό δεν είναι νέο, αλλά το έκανε ακόμη χειρότερο η πανδημία. Υπήρχε από το 2019 στη Βρετανία και της υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση με τα στοιχεία να δείχνουν ότι το 2019 στη Βρετανία δεν μπορούσε να καλυφθεί το 24% των θέσεων οδηγών σε φορτηγά, ενώ το ποσοστό αυτό στην Πολωνία έφτανε το 22%. Η Πολωνία είναι ένα από τα μεγαλύτερα διακομιστικά κέντρα της Ευρώπης καθώς εδρεύουν εκεί πολλές εταιρείες του κλάδου. Επίσης στην Τσεχία δεν καλύπτονταν το 21% των θέσεων οδηγών φορτηγών και στην Ισπανία το 20% σύμφωνα με στοιχεία της International Road Transport Organization (IRU)που παρουσίασε το Politico.

Παρά την αύξηση του απόλυτου αριθμού οδηγών από χώρες όπως η Ρουμανία και η Πολωνία, όπως δείχνει και ο σχετικός πίνακας που παρουσιάζει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι ελλείψεις παραμένουν για πολλούς λόγους.

Με τους περιορισμούς στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας δημιουργήθηκε και στον κλάδο αυτό χάος, με πολλούς οδηγούς να μένουν από δουλειά και να μην επιστρέφουν στη συνέχεια στο συγκεκριμένο επάγγελμα. Αυτό προκάλεσε τελικά τις πολύ μεγάλα κενά για οδηγούς φορτηγών σε ευρύ φάσμα επιχειρήσεων, από τα  λιμάνια μέχρι τις μεταφορικές  και τις ίδιες τις βιομηχανίες, καθώς η οικονομία άνοιξε στη συνέχεια και υπήρξε μεταξύ άλλων μεγάλη ανάγκη για τη μεταφορά προϊόντων. Οι προκλήσεις της δουλειάς μάλιστα έχουν κάνει ακόμη πιο δύσκολη την προσέλκυση πιο νέων σε ηλικία οδηγών, με τη μέση ηλικία τους σε όλη την Ευρώπη να έχει φτάσει πλέον τα 44 έτη όπως δείχνουν τα ίδια στοιχεία. Επίσης παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι μέσα στα επόμενα επτά χρόνια θα έχει βγει στη σύνταξη το 60% των σημερινών οδηγών φορτηγών από την Ευρώπη.

Ο γενικός διευθυντής της αρμόδιας ομοσπονδιακής οργάνωσης για τις μεταφορές στη Γερμανία, της Federal Association for Freight Forwarding and Logistics Germany, Φρανκ Χούστερ, ανέφερε μιλώντας στο CNBC πως τα προβλήματα στην Ευρώπη δεν είναι ακόμη μεγάλα αλλά μπορεί να επιδεινωθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Αναφέρθηκε επίσης στην έλλειψη οδηγών που μαστίζει τον κλάδο εδώ και χρόνια και συμπλήρωσε ότι τα προβλήματα στη Βρετανία έχουν επιδεινώσει την κατάσταση για όλη την ΕΕ. Ο ίδιος αναφέρθηκε επίσης σε γενικότερες ελλείψεις σε εργαζόμενος στον τομέα της εφοδιαστικής και των αποθηκευτικών χώρων (logistics) που έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην ΕΕ.

Ειδικά στη Βρετανία ο κλάδος των μεταφορών βασίστηκε σε χιλιάδες οδηγούς από την ΕΕ, κυρίως από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, οι οποίοι επέστρεψαν σπίτι τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας και πολλοί δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να επιστρέψουν μετά το Brexit. Επίσης οι οδηγοί επικαλούνται και την επιδείνωση των συνθηκών ως λόγο εγκατάλειψης του επαγγέλματος.

Για το λόγο αυτό το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τέτοιες δουλειές από οδηγούς που προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, της Ουκρανίας και του Κιργιζιστάν, δήλωσε στο Politico η Κριστίνα Τίλινγκ, πολιτική γραμματέας για την ομοσπονδία ευρωπαίων εργαζομένων στις μεταφορές, της European Transport Workers’ Federation -ETF.