ΗΠΑ : Χιλιάδες κοντέινερ με προϊόντα κατέληξαν στον πάτο του Ειρηνικού Ωκεανού

0
0

Από τα τέλη Νοεμβρίου, ο βυθός του Ειρηνικού Ωκεανού έχει εμπλουτιστεί με ηλεκτρικές σκούπες, αξεσουάρ μάρκας Kate Spade, κατεψυγμένες γαρίδες αξίας τουλάχιστον $150.000 και τρία container γεμάτα με παιδικά ρούχα.

Τι φταίει για αυτή την εξέλιξη; Μεταξύ άλλων, τα καιρικά φαινόμενα και σε ορισμένες περιπτώσεις η αστάθεια των container που έχουν στοιβαχτεί μαζικά στα τεράστια εμπορικά πλοία.

Από τον Νοέμβριο μέχρι σήμερα, λοιπόν, τουλάχιστον 2.980 container έχουν πέσει από εμπορικά πλοία στον Ειρηνικό Ωκεανό σε τουλάχιστον έξι διαφορετικές περιπτώσεις. Πρόκειται για διπλάσιο αριθμό container σε σχέση με εκείνα που χάνονταν σε ετήσια βάση στο διάστημα 2008-2019, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μεταφορών.

Οι εταιρείες μεταφορών, συνήθως κατηγορούν τον καιρό. Για παράδειγμα, μια εταιρεία που έχασε 750 container στη διαδρομή από την Κίνα προς το Λος Άντζελες στα τέλη Ιανουαρίου δήλωσε ότι «ήρθε αντιμέτωπη με ταραγμένες θάλασσες στο πέρασμα προς τον Βόρειο Ειρηνικό», ενώ το ίδιο υποστήριξε και για άλλα 260 container που έχασε στα μέσα Φεβρουαρίου. Άλλη εταιρεία, που κινούνταν προς τις ΗΠΑ από την Κίνα και έχασε περισσότερα από 1.800 container κατηγόρησε τους ανέμους και τις «φουσκωμένες θάλασσες» τον Νοέμβριο. Η απώλειά της αναμένεται να αποδειχθεί μια από τις ακριβότερες όλων των εποχών.

Εκτός από τα καιρικά φαινόμενα, τα εμπορικά πλοία είναι αντιμέτωπα και με την αυξημένη κίνηση προς τις ΗΠΑ, που είδε τις εισαγωγές της να αυξάνονται κατά 30% τον Δεκέμβριο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά – μια πραγματικά πρωτόγνωρη αύξηση.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη σε containers. Έτσι, δεν είναι απίθανο οι πλοιοκτήτριες εταιρείες να χρησιμοποίησαν παλιότερα, βαριά μεταχειρισμένα containers τα οποία είναι πιθανό να έχουν διαβρωθεί ή να ήταν ελαττωματικά, όπως εξήγησε στο Wired ο Ίαν Γουντς, δικηγόρος με ειδίκευση σε υποθέσεις ναυτικών μεταφορών και συνέταιρος στην Clyde&Co. Επιπλέον, η αύξηση των εισαγωγών συνεπάγεται και κούραση των πληρωμάτων, που μπορεί να οδηγήσει σε λάθη κατά τη φόρτωση.

Και, φυσικά, τα πλοία είναι ασφυκτικά γεμάτα. «Όχι μόνο πρόκειται για μεγάλα πλοία σε κακό καιρό, αλλά σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται και για πλοία γεμάτα μέχρι σκασμού», δήλωσε στο Wired ο Λαρς Τζένσεν, CEO της SeaIntelligence Consulting, μιας συμβουλευτικής εταιρείας για τη βιομηχανία ναυτιλιακών μεταφορών.

Ένα γεμάτο εμπορικό πλοίο μπορεί να έχει μέγεθος τεσσάρων γηπέδων ποδοσφαίρου και είναι ικανό να μεταφέρει ακόμη και 24.000 containers μήκους έξι μέτρων, στοιβαγμένα το ένα επάνω στο άλλο ανά πέντε ή έξι. Τέτοιου είδους πλοία είναι πιο πιθανό να βιώσουν ένα σπάνιο αλλά τρομακτικό φαινόμενο, που ονομάζεται παραμετρική κύλιση και το οποίο μπορεί να κάνει ολόκληρους «πύργους» από container να πέσουν τρέμοντας στην θάλασσα.

Το φαινόμενο αυτό συμβαίνει όταν ο χρόνος που περνά μεταξύ δύο διαδοχικών κυμάτων συμπίπτει με τη φυσική συχνότητα κύλισης του πλοίου, κάτι που είναι πιθανότερο να συμβεί σε συνθήκες κακοκαιρίας. Πρόκειται για ένα φαινόμενο δύσκολο να διαγνωστεί από την αρχή του, και το οποίο εξελίσσεται άμεσα σε πραγματική καταστροφή. Για τους επιβάτες, η κύλιση αυτή βιώνεται ως απότομο και τρομακτικό κούνημα που μπορεί να κάνει το πλοίο να πάρει ακόμη και κλίση 45 μοιρών.

Θα περάσουν μήνες, αν όχι χρόνια, μέχρι να μάθει ο οποιοσδήποτε τι ακριβώς συνέβη στα πλοία που έχασαν τα container τους στη μέση του Ειρηνικού, ενώ ορισμένες εταιρείες μάλλον δεν θα αποφύγουν τις μηνύσεις. Εντωμεταξύ, οι μηχανικοί θα εξετάζουν όλα τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους μαζί με δικηγόρους που θα εκπροσωπήσουν τις ναυτιλιακές εταιρείες, τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες στις οποίες ανήκαν τα προϊόντα.

Προς το παρόν, δεν γνωρίζουμε καν ποιες ακριβώς εταιρείες έχασαν ποια ακριβώς εμπορεύματα. Επομένως, αν τα παπούτσια σας αργούν, ίσως κάνουν τις διακοπές τους στα βάθη των ωκεανών.